A feladatmegoldás során a racionális gondolkodásban való jártasság, tehetség, amely lehetővé teszi a
- megfigyelést,
- elemzést,
- lényeglátást,
- elvonatkoztatást,
- logikus következtetést,
- általánosítást,
- kreativitást,
- asszociációt,
- intuíciót,
- emlékezést,
- fantáziát,
- tanulást.
Mindkét félteke részt vesz benne, de a bal félteke a domináns. (“beszélő számítógép”)
A tudományokban felmerülő feladatok főleg az IQ-t igénylik. Az ember élete során megoldandó feladatokban az EQ és IQ együtt vesz részt. A személyiségmodellen látható, hogy az ösztönök mozgatják az embert az életfenntartás, önérvényesítés, fajfenntartás, közösségteremtés, (vagy rombolás) irányába. Az ezeknek megfelelő célok gyakran bonyolult, ellentmondásos feladatok elé állítják az embert. Szükség van a tudat erőfeszítéseire.
Az IQ–nak nemcsak a tudat működése során van (az EQ-nak alárendelt) szerepe, hanem ő a motorja az emberi fejlődés ösztönének, mely a technika és tudomány fejlődése során - ha nem győznek az ellenerők - az egész emberiség túlélését szolgálja.